And the Oscar goes to…


Zbliża się ceremonia rozdania Oskarów – jednej z najważniejszych, jeśli nie najważniejszej nagrody filmowej na naszej kochanej planecie. Można długo by debatować, czy amerykańskie wyróżnienie jest ważniejsze dla twórców niż nagroda w Cannes czy innym Sundance. Pewnym jest, że wzbudza największe emocje, jest wyznacznikiem sukcesu w świecie filmu. Jest marzeniem każdego twórcy związanego z branżą filmową. Ma też bezpośrednie przełożenie na przyszłe gaże, kontrakty reklamowe etc. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że lepiej mieć taką figurkę niż jej nie posiadać. Ja tam chętnie jedną bym przygarnął. Ale z racji tego, że jakoś co roku pomijają moją personę w nominacjach, pozostaje mi oglądanie produkcji startujących w wyścigu po Oskara. Zawsze przed oskarową nocą próbuję obejrzeć wszystkie (lub przynajmniej te z głównych kategorii). Dobra, ale by nie zanudzać… nie będę tu pisał ciekawostek związanych z Oskarami i anegdot, a nawet wymiarów samej statuetki. Było to już tyle razy przerabiane i wałkowane w różnych mediach, że chyba nie ma sensu. Za to spróbuję pobawić się we wróżkę/typera/snajpera i przedstawię moje spojrzenie na poszczególne kategorie.

Zabawa w typowanie zwycięzców

Nie od dziś wiadomo, że nagrody przyznawane przez Akademię budzą kontrowersje. Nie zawsze pokrywają się z odczuciami widzów. Czasami mają podtekst polityczno-społeczny, innym razem dawane są za zasługi i wcześniejsze dokonania, które z różnych względów umknęły Akademii. Często za wygraną w danej kategorii odpowiada kampania wpływowego producenta etc. Zmiennych i zależności jest oczywiście wiele. Dlatego przy każdej kategorii postaram się napisać:

– mój typ (kto według mnie był najlepszy z nominowanych, kto najbardziej zasłużył na wygraną lub po prostu kogo bym chciał nagrodzić);
– głos Akademii (kogo wskaże Akademia);
– zagrożenie (główny konkurent do nagrody);
– inne (co mi nie pasuje w nominacjach, kogo pominięto itd.).

Przyglądając się nominacjom, najciekawiej jest w kategoriach aktorskich, tych pierwszo jak i drugoplanowych. Większość technicznych statuetek powinna powędrować do Grawitacji. Animacja ma swojego mocnego faworyta.

Najlepszy film

American Hustle 6/10
Grawitacja 8/10
Kapitan Phillips 7/10
Nebraska 8/10
Ona 8/10
Tajemnica Filomeny 7/10
Wilk z Wall Street 7/10
Witaj w klubie 8/10
Zniewolony. 12 Years a Slave 8/10

W najważniejszej kategorii sprawa wydaje się prosta. Zniewolony to murowany kandydat do nagrody. Film bardzo dobry, w dodatku perfekcyjnie skrojony pod Oskara. Zdecydowanie największy ciężar gatunkowy z nominowanych filmów, gdyż dotyka problemu niewolnictwa w USA. To trzeci film McQueena, tym razem zauważony przez Akademię (poprzednie zupełnie pominięte – ciut niesprawiedliwie). Jednak to nie ten film skradł mi serce. Ona to film magiczny, subtelny, wolny, z ciekawą wizją przyszłości. Niestety dla nas – bardzo prawdopodobną. Dający do myślenia. Spike Jonze po mistrzowsku przedstawił samotność bohatera i ludzkie emocje. Długo się zastanawiałem pomiędzy Ona, Grawitacją a Zniewolonym. Spike Jonze mnie kupił, chociaż raczej nie ma szans na wygraną swym filmem w tej kategorii.

mój typ – Ona
głos Akademii – Zniewolony. 12 Years a Slave
zagrożenie – Grawitacja. Chyba tylko Grawitacja może zagrozić filmowi McQueena. Wilk nie powinien się liczyć, mimo, że Scorsese to weteran i jego brawurowo nakręconą historię ……oglądało się świetnie (co ja piszę, przecież nie lubię Martina).
inne – nie wiem co w tym zestawieniu robią American Hustle i Kapitan Phillips. Zabrakło według mnie bardzo dobrego Wyścigu.

12 Years a Slave

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Christian Bale
Bruce Dern
Leonardo DiCaprio
Matthew McConaughey
Chiwetel Ejiofor

Leo Oskar
 

Leonardo rok temu był genialny w Django, ale to jego kolega z planu zgarnął Oskara za drugoplanową rolę (grając to samo co w Bękartach Wojny). O nie nagradzaniu Leo przez Akademię można by napisać niejedną pracę magisterską. W sieci co jakiś czas pojawia się artykuł na ten temat. Kiedyś pisał o tym Zwierz popkulturalny, więc warto przeczytać – nie ma sensu się powtarzać. Zaznaczę tylko, że DiCaprio bardzo lubię i cenię. Mniej lubię już filmy, w których ostatnio grywał (może dlatego, że nie po drodze mi ze Scorsese). Aktorsko Leo to od wielu, wielu lat najwyższa półka i już dawno powinien mieć Oskara na swym koncie. W Wilku z Wall Street zagrał wyśmienicie (piękna scena schodzenia ze schodów). I może nawet dostałby moje błogosławieństwo, gdyby nie Matthew (oczywiście, jeśli Leo dostanie nagrodę, będę cieszył się razem z nim i pewnie rebloguję na tumblrze 30 gifów upamiętniających tę chwilę hehe). Co do McConaughey’a również należałoby wspomnieć o jego drodze aktorskiej – od niszowych filmów, przez kilka ciekawych produkcji, po granie blond-amantów w komediach romantycznych. Tylko, że od jakiegoś czasu nasz opalony blondyn wypadł z szufladki kom-romów i zaczął grywać w ciut ambitniejszym kinie (Killer Joe, drobna, świetna rola w Wilku, obecnie serial True Detective). Nie wiem, czy było to spowodowane jego wiekiem (przy 44 latach może już go nie chcą zatrudniać w kom-romach), czy może zaważyły inne względy (może jakiś wewnętrzny głos odezwał się podczas porannego golenia i dał Matthew do myślenia). Tak czy siak, Akademia lubi takie historie, lubi nagradzać aktorów, którzy przez długi czas grali lekkie role (komedie/kom-romy etc), a w pewnym momencie zagrali coś cięższego (chociażby – Tom Hanks). Ale powyższe okoliczności to tylko pewna otoczka, bo trzeba podkreślić, że McConaughey genialnie przedstawił postać Rona Woodroofa, kowboja wyniszczonego używkami i chorego na AIDS. I to jemu daję złotą statuetkę. Przykro mi Leo :(

mój typ – Matthew McConaughey
głos Akademii – chyba jednak Matthew McConaughey
zagrożenie – Leonardo DiCaprio
inne – w internetach huczało w związku z brakiem nominacji dla Hanksa – imho zasłużenie nie dostał nominacji.

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Amy Adams
Cate Blanchett
Sandra Bullock
Meryl Streep
Judi Dench

Bardzo mocno obsadzona kategoria: multioskarowa Streep (3 Oskary), oskarowa Bullock, wielokrotnie nominowana Adams (jedyna bez Oskara w tym towarzystwie), stary wyjadacz Dench (1 Oskar) oraz Blanchett (też z 1 Oskarem na koncie). O dziwo nikt nie stawia na Meryl, a wszystko powinno rozstrzygnąć się między Amy a Cate. Stale pomijana (nominowana 5 razy) przez Akademię Adams, powoli staje się żeńskim odpowiednikiem DiCaprio. Od kilku lat gra w bardzo dobrych (Her, Fighter), dobrych (The Master), „dużych” (Superman) filmach. Gra z największymi i u największych. W American Hustle była świetna. Kapitalnie wykreowała postać seksownej con-woman (dla porównania jakże inaczej wyglądała w Her!!!). Razem z Lawrence skradła film Bale’owi i Cooperowi. Niestety może to nie wystarczyć na Oskara, gdyż faworytem wielu jest Blanchett za rolę w filmie Woody’ego Allena. Miała więcej do zagrania. Cały film to jej show. Ponadto takie rozchwiane psychicznie role są bardzo często nagradzane (patrz chociażby Globy dla Claire Danes w Homeland).

mój typ – Cate Blanchett (ale chciałbym Oskara dla Adams w końcu – the same story co z Leo)
głos Akademii – Cate Blanchett
zagrożenie – Amy Adams

Amy Adams

Najlepszy aktor drugoplanowy

Bradley Cooper
Barkhad Abdi
Jonah Hill
Jared Leto
Michael Fassbender

Kolejna ciekawa kategoria, lecz powinno obejść się bez niespodzianek. Faworyt jest tylko jeden. Zwyciężyć może tu tylko Jared Leto za rolę transseksualnego mężczyzny w Dallas Buyers Club. Niestety nie wiem, co w nominowanych robi Jonah Hill. Natomiast obecność w piątce debiutanta Barkhada Abdi jest jak najbardziej zasłużona. Tak naprawdę tylko jego zapamiętałem z niezłego, ale nie powalającego na kolana Kapitana Phillipsa (no dobra, zapamiętałem jeszcze, że przez 30 minut łódeczka na motorze goniła statek). Abdi przyćmił samego Toma Hanksa (jak wcześniej wspomniałem, słusznie bez nominacji). I chyba tylko on mógłby sprzątnąć Oskara Jaredowi. Fassbender jak zwykle trzyma poziom. Loczki Coopera mnie nie urzekły. Sorry Bradley.

mój typ – Jared Leto
głos Akademii – Jared Leto
zagrożenie – Barhad Abdi
inne – brak Daniela Bruhla w zestawieniu może być rozczarowaniem.

Jared

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Jennifer Lawrence
Sally Hawkins
June Squibb
Juliia Roberts
Lupita Nyong’o

Bardzo spolaryzowana kategoria. Mamy tu dwie główne faworytki – Jennifer i Lupitę. Nie ma co ukrywać, jestem wielkim fanem Jennifer (co chociażby było widać na facebooku w tamtym roku, po zdobyciu przez nią Oskara, widać też na moim tumblr. Jak pisałem wyżej, razem z Adams były najjaśniejszymi punktami w AH. Niestety to może nie wystarczyć. Martwić może fakt, że nagradzanie Lawrence stało się „niemodne” i ostatnio po każdej nagrodzie spada na nią hejt w internetach. Wkoło można usłyszeć glosy, że nagrody są przesadzone, że stała się pupilką mediów, zwykłych ludzi i wręczających nagrody. Jak pisałem tutaj, kupuje sympatię wszystkich swoją naturalnością. Zagrozić jej może tylko Lupita Nyong’o z poruszającą rolą młodej niewolnicy. Ciężki wybór przed Akademią – chyba tak samo trudny jak w kategorii najlepszy aktor. Czuję, że jednak dadzą Lawrence. Na pewno w tej kategorii żadnych pieniędzy u bukmachera bym nie stawiał.

mój typ – mimo wszystko Jennifer Lawrence
głos Akademii – mimo wszystko Jennifer Lawrence
zagrożenie – Lupita Nyong’o

Jennifer Lawrence

Najlepszy reżyser

David O. Russell
Alfonso Cuaron
Alexander Payne
Martin Scorsese
Steve McQueen

W ostatnich latach najlepszym w tej kategorii zostaje reżyser najlepszego filmu. Skoro nagroda przypadnie Zniewolonemu, to Akademia nagrodzić powinna McQueena (kompletnie pominięty za Hunger i Shame). Wydaje się, że ewentualnym zagrożeniem może być Cuaron ze swoją Grawitacją. Nawet przez głowę mi nie chcę przejść wizja, w której Scorsese i Wilk odbierają główne statuetki. Proszę nie!!! Steve chyba może pisać przemówienie.

mój typ – Alfonso Cuaron
głos Akademii – Steve McQueen
zagrożenie – Alfonso Cuaron
inne – brakuje Jonze’a

Najlepszy scenariusz oryginalny

Eric Singer, David O. Russell (American Hustle)
Woody Allen (Blue Jasmine)
Bob Nelson (Nebraska)
Spike Jonze (Ona)
Craig Borte, Melisa Wallack (Witaj w klubie)

Moim faworytem do Oskara w tej kategorii jest Spike Jonze. Reżyser Adaptacji czy Być jak John Malkovich napisał ciekawą, „banalno-niebanalną” historię i zmusił widza, do zadania wielu pytań. Wizja przyszłości Jonze’a przeraża, gdyż jest nam znajoma – zabiegany styl życia, słuchawka w uchu, samotność, trudności w stworzeniu związku.

mój typ – Spike Jonze
głos Akademii – Spike Jonze
zagrożenie – Bob Nelson

Najlepszy scenariusz adaptowany

Billy Ray (Kapitan Phillips)
Julie Delpy, Richard Linklater, Ethan Hawke (Przed północą)
Steve Coogan, Jeff Pope (Tajemnice Filomeny)
Terence Winter (Wilk z Wall Street)
John Ridley (Zniewolony. 12 Years a Slave)

Kibicuję magicznemu Przed północą. Film oparty na sile dialogów między kochającą się parą.

mój typ – Julie Delpy, Richard Linklater, Ethan Hawke
głos Akademii – John Ridley
zagrożenie – Steve Coogan, Jeff Pope

Najlepszy film nieanglojęzyczny

L’Image manquante
Omar
Polowanie
W kręgu miłości
Wielkie piękno

Niestety widziałem tylko jeden film z nominowanych – Polowanie, którym byłem zachwycony (patrz tutaj). Wielkie piękno jest wielkim faworytem, więc pewnie zgarnie Oskara.

Najlepsza charakteryzacja i fryzury

Jackass: Bezwstydny dziadek (2013)
Jeździec znikąd (2013)
Witaj w klubie (2013)

Na fryzurach się nie znam. Na Jeźdźcu usnąłem 2 razy i chyba jestem od 3 miesięcy na 15 minucie filmu. Stawiam więc na Witaj w klubie. Nie wiem, dlaczego w zestawieniu nie znalazło się American Hustle. Przecież były tam i loczki Bradleya i fryzura Bale’a, a nawet zawijasy Rennera i Lawrence.

Najlepsza muzyka oryginalna

Grawitacja
Ona
Ratując pana Banksa
Tajemnica Filomeny
Złodziejka książek

Również nie widziałem wszystkiego. Ale oglądając Grawitację w IMAX powiedziałem do Pandy, że film dostanie Oskara za muzykę. Podtrzymuję.

Najlepsza piosenka

„Let It Go”, wyk. Idina Menzel
„Ordinary Love”, wyk. U2
„Happy”, wyk. Pharrell Williams
„The Moon Song”, wyk. Scarlett Johansson and Joaquin Phoenix

Nie widziałem głównego faworyta w tej kategorii. A za niego uchodzi piosenka Let It Go. Przesłuchanie na YT mnie nie porwało. Za to Panda podłapała temat i mi tu śpiewa od dwóch dni. Może w połączeniu z filmem piosenka działa na widza mocniej. Ordinary Love katują stacje radiowe, więc jestem osłuchany. Pharrell był gwiazdą w 2013 r. na całym świecie. Nie mam swojego zdania. Nagrodę Akademia wręcza Let it Go.

Najlepsza scenografia

American Hustle
Grawitacja
Ona
Wielki Gatsby
Zniewolony. 12 Years a Slave

mój typ – Wielki Gatsby
głos Akademii – Wielki Gatsby
zagrożenie – Grawitacja

Najlepsze efekty specjalne

Grawitacja
Hobbit: Pustkowie Smauga
Iron Man 3
Jeździec znikąd
W ciemność. Star Trek

mój typ – Grawitacja
głos Akademii – Grawitacja
inne – Hobbit zgarnie w przyszłym roku

Najlepsze kostiumy

American Hustle
Wielki Gatsby
Wielki mistrz
Zniewolony. 12 Years a Slave

mój typ – American Hustle
głos Akademii – American Hustle
zagrożenie – Wielki Gatsby

Najlepsze zdjęcia

Co jest grane, Davis?
Grawitacja
Labirynt
Nebraska
Wielki mistrz

mój typ – Grawitacja
głos Akademii – Grawitacja
zagrożenie – brak

Grawitacja

Najlepszy długometrażowy film animowany

Ernest i Celestyna
Kaze tachinu
Kraina lodu
Krudowie
Minionki rozrabiają

mój typ – brak (nic nie widziałem)
głos Akademii – Kraina lodu
zagrożenie – Kaze tachinu

Najlepszy dźwięk

Co jest grane, Davis?
Grawitacja
Hobbit: Pustkowie Smauga
Kapitan Phillips
Ocalony

mój typ – Grawitacja
głos Akademii – Grawitacja

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

Aquel no era yo
Avant que de tout perdre
Helium
Pitääkö mun kaikki hoitaa?
Problem Voormana

Kompletny brak rozeznania, strzelam w Helium (brzmi nieźle;-)).

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

Feral
Koń by się uśmiał
Miejsce na miotle
Pan Hublot
Tsukumo

Tak samo jak wyżej. Wskazuję w ciemno Tsukamo;)

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

Cavedigger
Facing Fear
Karama Has No Walls
Prison Terminal: The Last Days of Private Jack Hall
The Lady in Number 6

Strzelania ciąg dalszy –> Cavedigger

Najlepszy montaż

American Hustle
Grawitacja
Kapitan Phillips
Zniewolony. 12 Years a Slave

mój typ – Grawitacja
głos Akademii – Grawitacja

Najlepszy montaż dźwięku

All Is Lost
Grawitacja
Hobbit: Pustkowie Smauga
Kapitan Phillips
Ocalony

mój typ – Grawitacja
głos Akademii – Grawitacja

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Al Midan
Brudne wojny
O krok od sławy
Piękna i Bokser
Scena zbrodni

W półciemno, bo Panda donosi, że świetny – Scena zbrodni

I to by było na tyle, jeśli chodzi o zabawę w typowanie Oskarów za rok 2013. W poniedziałek rano będziemy wszyscy mądrzejsi.